Čeprav ni veliko objavljenih raziskav predvsem o regresijah spanja (za več o zasnovi »regresije« si lahko preberete moj prispevek), je splošno soglasje med strokovnjaki za spanje (1, 2, 3), da obstaja približno šest stopenj, ko se dojenčku ali malčku poslabša spanje. In to je, ko je otrok star 4. mesece, 6. mesecev, 8. mesecev, 12. mesecev, 18. mesecev in 2. leti.

V akutni fazi kognitivnega razvoja se sinaptogeneza in sinaptično obrezovanje pojavljata hitro. Ker pride do velikega dozorevanja možganov ponoči, je med spanjem REM pogostejše nočno prebujanje pravzaprav povsem logična posledica, saj dojenčkom omogoča, da dobijo dodaten naval energije za pogon svojih rastočih možganov.

Začnimo z obrazložitvijo, kaj sploh je »regresija spanja«? Izraz "regresija spanja" se nanaša na časovno obdobje, ko dojenček ali malček doživi premik v vzorcu spanja.

Pogosto znaki »regresije spanja« vključujejo:

• Upiranje spanju in uspavanju.

• Pogosto prebujanje čez noč.

• Krajši dnevni dremež ali preskakovanje dnevnega dremeža.

• Nepričakovan jok ali razdražljivost dojenčka ob uspavanju ali čez dan

Kljub temu je treba podariti, da se lahko regresija spanja zgodi iz različnih razlogov, vključno z:

• Razvojnim mejnikom (učenje plazenja, hoje, govora).

• Potreba po prehodu na en spanec čez dan.

• Ločitvena tesnoba.

• Večja želja vašega malčka po neodvisnosti.

• Življenjske spremembe (prihod sorojenca, uvajanje v varstvo, selitev v svojo sobo, toaletni trening, večje stresne spremembe v družini … itd.).

Regresije v spanju in vedenju so predhodne, trajajo od 2. tednov do 6. tednov. Če se vaš dojenček ali malček že dalj časa pogosto prebuja, to ni »regresija v spanju«. Priporočam vam, da si preberete moj prispevek o »normalnih« vzorcih spanja pri dojenčku in malčku.

Katere pa so "regresije spanja?

Kot večina stvari v zvezi z dojenčki in malčki, se lahko regresije spanja razlikujejo glede na to, kdaj se pojavijo in kako dolgo trajajo.

4. mesečna spalna regresija

Običajno je 4. mesečna regresija spanja prva sprememba vzorca spanja, ki jo doživijo dojenčki. Natančno obrazložitev, kaj se zgodi najdete v mojem prispevku.

Znaki vključujejo:

• spremembe v rutini spanja,

• pogostejše prebujanje čez noč,

• nemiren spanec in

• težave s ponovnim uspavanjem.

Na splošno je 4. mesečna regresija spanja bolj začetek trajne spremembe v vzorcu spanja vašega otroka. Približno v tem času dojenčki začnejo spati bolj kot odrasli in manj kot dojenčki, zato je ta »regresija« običajno kot odskočna deska v bolj zrele vzorce spanja.

6. mesečna regresija spanja

Obstaja kar nekaj razprav o 6. mesečni regresiji spanja, zlasti o tem, ali dejansko obstaja. Nekateri trdijo, da motnje spanja v tej starosti ne trajajo dovolj dolgo, da bi jih lahko označili kot pravo "regresijo spanja". Na splošno se dojenčki okoli te starosti zbujajo ponoči, ker so lačni. Morda se dojijo in še vedno potrebujejo nočno hranjenje, ali pa morajo napolniti kalorije, ki so jih porabili čez dan, z vadbo svojih novih veščin.

Po drugi strani nekateri trdijo, da je 6. mesečna regresija spanja prava »regresija«, čeprav priznavajo, da je kratkotrajna. Ne glede na frazo ali sklepanje so znaki enaki, pogostejše prebujanje čez noč, nemirnost in krajši dnevni spanec.

8. mesečna regresija spanja

Ta stopnja se imenuje tudi 8. do 10. mesečna regresija spanja, ki se lahko zgodi kadar koli v tem starostnem obdobju. Kot pri večini »regresij spanja« se zdi, da tudi ta sovpada z razvojnimi spremembami, kot je plazenje.

12. mesečna regresija spanja

Okoli 12. mesečne regresije spanja ni veliko skrivnosti. Pri nekaterih dojenčkih se lahko zgodi že pri 11. mesecih ali pa se zlije z 12. mesečno »regresijo«. 12. mesečna regresija spanja se zgodi zaradi otrokovih razvijajočih spretnosti in zavedanja sveta okoli sebe.

18. mesečna regresija spanja

Ena od sprememb, ki se nanaša na 18. mesečno poslabšanje spanja, so cirkadiani ritmi. Dojenčki začnejo vzpostavljati cikel spanja in budnosti v prvih 4. mesecih življenja. Vendar pa se arhitektura ciklov spanja spreminja, predvsem v prvih petih letih vašega otroka. Zaradi tega se lahko nekateri malčki začnejo boriti proti običajnemu času spanja, takrat potrebujejo prilagoditev nočne ure spanja.

Poleg tega se malčki pri 18. mesecih soočajo z ločitveno anksioznostjo in ne želijo biti stran od svojih skrbnikov. Hkrati si malčki v tej starosti začnejo želeti več samostojnosti. Želijo si ostati budni, da lahko vadijo svoje rastoče veščine in raziskujejo svet okoli sebe.

2. letna regresija spanja

Vzroki lahko vključujejo:

  • življenjske spremembe,

  • vrnitev ločitvene tesnobe,

  • nočne groze, more in nočni strah (pomislite na "pošast pod posteljo").

Obstaja nekaj načinov, kako lahko skrbniki pomagajo ublažiti to "regresijo", vključno z:

  • začetek ene življenjske spremembe naenkrat (npr. svoja soba in nato toaletni trening ali obratno),

  • povečanje budnega časa med popoldanskim dremežem in časom za spanje,

  • učenje veščin za spopadanje z nočnim strahom.

Starše to obdobje velikokrat zmede do te mere, da mislijo, da je malček pripravljen spustiti dnevno spanje. Žal pa je tako, da pri večini otrok popoldanski dremež traja vsaj do tretjega leta starosti.

To bi bila kratka obrazložitev zasnove »spalnih regresij«. Zdaj se sprašujete, kaj lahko starši naredimo? Ne prav veliko, to je za večino staršev naporno obdobje in naj vam ti zapisi služijo kot podpora, da bo tudi to minilo.

Če vas zanima več o spanju dojenčka, malčka in predšolskega otroka si lahko preberete v brezplačnih vodnikih …

Vodnik_0_6_3D_margin (1).png

Vodnik_4_18_3D_margin.png

Vodnik_18_5_3D_margin.png

Viri:

  1. https://revistas.ucm.es/index.php/SJOP/article/view/SJOP0202120036A/29388
  2. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20480682/
  3. Mikael Heimann, Frans X. Plooij (2013). Regression Periods in Human infancy.Psychology Press

Hrepeniš po boljšem spanju?