Untitled design (64).png


Nočne more pri dojenčku ali otroku. Ponavljajoče se nočne more pri otroku ali dojenčku. Kako preprečiti nočne more ali nočne groze pri dojenčku ali otroku?

Sin se je v enem obdobju predvsem, ko je spustil dnevno spanje, zbudil s krčevitim jokom približno po eni uri, ko smo ga odložili v spanje. Bil je prepoten, imel je odprte oči, mahal je z rokami in kričal je med spanjem.

Velikokrat je ob tem spuščal nenadne glasove, klical sestrico. Ne vem, koliko časa je celotna epizoda trajala, ampak pomagalo ni nič. Čez čas je krčevit jok prenehal in zaspal je.

Untitled (100 × 100 px) (300 × 300 px) - 2022-11-10T154449.584.png

Imel je nočne groze, ki se od nočnih mor zelo razlikujejo. Nočne groze nastanejo v prvem delu noči, ko je obdobje bolj globokega spanja NREM več. Nočne more bolj nastajajo v drugem delu noči, v obdobju bolj rahlega REM spanja.

Če so vam ti izrazi tuji, vam priporočam, da si preberete moj prispevek, v katerem naslavljam omenjene faze in kdaj v spanju se pojavijo.

Strokovno se nočne more in nočne groze označujejo kot parasomnije. Pristopi k obravnavi parasomnij so različni in namen prispevka je, da prepoznate, kdaj so parasomnije normalen del odraščanja.Kdaj lahko pojavljanje parasomnij pomembno zmanjšate s preprostimi ukrepi in kdaj je potrebno, da na tem področju poiščete ustrezno pomoč specialista motenj spanja.


Kazalo prispevka:

Untitled (100 × 100 px) (40 × 40 px) (3).png


1. Nočne more, nočne groze in različne parasomnije pri dojenčkih in otrocih.

parasomnije

Med normalno razvijajočimi se otroci brez zdravstvenih, nevroloških ali psihiatričnih motenj je veliko dobro znanih, včasih neprijetnih in včasih popolnoma bizarnih vidikov spanja, ki jih je dobro poznati.

Parasomnije (1) so kategorija motenj spanja, ki vključujejo nenormalne gibe, vedenja, čustva, zaznave ali sanje. Različne parasomnije se pojavijo v različnih fazah spanja, tudi med uspavanjem, spanjem NREM, spanjem REM, med fazami spanja ali med prebujanjem iz spanja.

Pomembno je poudariti, da čeprav so parasomnije pogosto videti zastrašujoče, največkrat niso povezane s kakršno koli psihološko stisko ali čustvenimi težavami otroka, ki bi potrebovale strokovno pomoč.

Parasomnije so raznovrstni dogodki, ki se dogajajo med spanjem. Največkrat gre za motorično dejavnost, ki poteka v globokem spanju NREM (hoja v spanju, nočni strahovi), v vseh fazah spanja (govor v spanju, škrtanje z zobmi - Bruksizem, močenje postelje) ali pa samo v REM fazi spanja (nočne more).

Nekatere najpogostejše parasomnije vključujejo:

  • nočne groze,
  • jok dojenčka med spanjem (angl. Confusional arousal / sleep drunkenness),
  • nočne more,
  • Bruksizem – škrtanje z zobmi,
  • motnje gibanja v spanju in
  • nočna enureza.

Parasomnije v otroštvu so deloma odraz razvoja ciklov spanja pri otrocih. Občasne, blage parasomnije so v tej dobi nekaj popolnoma normalnega in ne zahtevajo nadaljnje specialistične obravnave. Če pa so pogostejše in so posamezni dogodki izraziti, je najprej treba izključiti dejavnike iz okolja, o katerih je znano, da poslabšajo parasomnije. Stres, neustrezna higiena spanja – predolgo odlašanje s spanjem, premalo spanja, spuščanje dnevnega spanja ...

2. Nočne groze.

Nočne groze

Kdaj in zakaj se pojavijo? Pojavijo se v NREM globokem spanju v prvem delu noči (2). Nočne groze se lahko pojavljajo v družini (3; 4; 5).

Največkrat so povezane s preutrujenostjo, anksioznostjo, stresom in motnjami dihanja v spanju (6). Nočne groze pri otrocih so pogosto povezane z elektronskimi napravami (7).

Bolj obširen prispevek različnih raziskav o vplivu elektronskih naprav na nočne groze ali nočne more najdete na pripeti povezavi.

Kako je videti nočna groza?

  • Otrok največkrat joka, kriči in se prebudi v krčevitem joku, je prepoten, srce mu razbija.

  • Občutek imaš, kot da ga je zavzel »demon«.

  • Otrok se lahko med epizodo udari ali pade iz postelje.

  • Med nočno grozo, ki lahko traja 5-30 minut, vaš otrok ni popolnoma buden.

  • Videti je prestrašen, ker ni zares buden, se ne bo zavedal vaše prisotnosti ali vaših poskusov, da bi ga pomirili (8; 9).

Najpogostejše so med 3 – 5 letom starosti otroka.

Kako preprečiti nočne groze?

Untitled (100 × 100 px) (300 × 300 px) - 2022-11-10T152739.771.png

  • Približno ista ura večernega uspavanja, ki ima pomembno vlogo zaradi stabilnih cirkadianih ritmov.

  • Upoštevanje spalne higiene in preprečevanje preutrujenosti.

  • Najbolj pogosto so nočne groze povezane s spuščanjem dnevnega spanja, ko zaradi preutrujenosti postane njegov živčni sistem preobremenjen.

  • Pogoste so tudi ob povišani telesni temperaturi.

  • Če je vaš otrok v obdobju, ko pri njem izvajate toaletni trening in je suh čez dan, še vedno pa ima pleničko čez noč otroka, dvignite na stranišče. Nočna groza se običajno pojavi, tik preden otrok ponoči urinira.

  • Če se le, da nočno grozo v smislu preutrujenosti preprečujete.

  • Otrok naj se izogiba pretirani telesni vadbi pred spanjem (2).

Kaj pa, če nič od naštetega ne deluje? V takem primeru lahko poskusite z naslednjo metodo:

Untitled (100 × 100 px) (40 × 40 px) (3).png

Opazujte, kdaj se pojavi krčevit jok. Moja izkušnja je, da se je pri sinu epizoda nočne groze pojavila 40. minut po tem, ko je sin zdrsnil v spanec. Ko ste definirali čas, kdaj se nočna groza pojavi, pojdite v sobo 5. do 30. minut pred tem, ko se epizoda navadno pojavi, in otroka na rahlo prebudite. Le toliko, da zmotite njegov spalni cikel, da gre nazaj od začetka. Tej metodi rečemo »wake to sleep« v raziskavah je bolj znana kot (angl. scheduled awakenings).

Njen namen je, da povrnemo spalni cikel v prvotno stanje, da gre spet od začetka in tako obstaja velika možnost, da boste epizodo krčevitega joka preprečili (13). Otroka lahko tudi dvignete in pospremite do stranišča, nato pa položite nazaj v spanje. S partnerjem sva pri sinu nočno grozo, ki je bila tudi delno posledica povečane žrelnice velikokrat preprečila, zato vem, da lahko metoda deluje. Omenjena metodo, je preverilo kar nekaj študij in pokazali so se spodbudni rezultati (8; 9).

Nočnih groz se otrok fiziološko ne more spomniti, zato ga o vsebini »sanj« ne sprašujemo. Zavedam se, da je to težko razumeti, ampak otrok med epizodo nočne groze pravzaprav spi (10).

.

3. Jok dojenčka med spanjem (angl. Confusional arousal / sleep drunkenness)

Untitled (100 × 100 px) (300 × 300 px) - 2022-11-10T152418.541.png

Kdaj se pojavi?

NREM globoko spanje v prvem delu noči. Pogoste so pri dojenčkih.

Kako izgleda jok dojenčka med spanjem?

Zelo podobno nočnim grozam, otrok joka med spanjem in nič ga ne potolaži. Otrok je morda videti buden, vendar je izjemno jokav in razdražljiv.

Najpogosteje pri?

Zelo pogoste pri dojenčkih in so bolj izrazite in pogoste ob razvojnih preskokih ali pri preutrujenosti.

Kako preprečiti jok dojenčka med spanjem?

Untitled (100 × 100 px) (40 × 40 px) (3).png

4. Nočne more

Nočne more

Večina študij ocenjuje, da ima vsaj 70 % majhnih otrok vsaj včasih nočne more, pojavnost nočnih mor pa doseže vrhunec v poznem otroštvu, okoli desetega leta starosti (1).

Kdaj se pojavijo?

REM rahlo spanje v drugem delu noči.

Kako so videti nočne more?

Zastrašujoče in žive sanje, ki običajno povzročijo fiziološki stresni odziv, ki se kaže tako, da dojenček ali otrok joka med spanjem.

Najpogostejše med?

Doživljajo jih vsi otroci. Včasih pogostejše v času stresa, razvojnih preskokov (spalnih regresij) (2).

Kako preprečiti nočne more?

Untitled (100 × 100 px) (300 × 300 px) - 2022-11-10T152951.528.png

Nočne more so v predšolskem obdobju zelo pogoste.

V primeru pogostejših nočnih mor

Včasih pomagajo različne sprostitvene tehnike.

Eksperimentalni poskusi na odraslih kažejo, da lahko ljudje s kroničnimi nočnimi morami zmanjšajo svojo nočno tesnobo z uporabo sprostitvenih tehnik in pogovorom o vsebini svojih nočnih mor (3).

Nazadnje so Sean Boyden (12) in njegovi kolegi predstavili domnevo, da samostojno spanje v otroštvu poveča otrokovo tveganje za razvoj nočnih mor in nočnih groz. Omenjena raziskava in domneva se pogosto širi po družabnih omrežjih pri različnih »svetovalcih o spanju otrok«, sploh tistih, ki skupno spanje uporabljajo kot del trženjske strategije. Čeprav je tudi meni skupno spanje zelo blizu, ob takih izjavah postanem jezna, saj trenutno ni empiričnih dokazov, ki bi to domnevo potrjevali in poudarjanje omenjene raziskave pri starših povzroča samo krivdo in sram, reši pa največkrat ne ničesar.

Otroku lahko pomagate z naslednjimi koraki:

Untitled (100 × 100 px) (40 × 40 px) (3).png

Zavedajte se, da je to popolnoma naravno. Z vašim otrokom NI NIČ narobe in velikokrat je to naraven način predelave telesa neke stiske. Recimo psihoterapija je razvila metodo EMDR, ki je dokazano zelo učinkovita metoda pri predelavi neprijetnih - travmatičnih dogodkov. Ta metoda naj bi umetno posnemala, kar možgani sami delajo v REM fazi spanja.

Ostanite čim bolj mirni, ko se boste vi umirjeno odzvali na otroka, se bo tudi otrok pomiril. Najprej samo poslušajte, saj ni nujno, da se otrok med nočno moro sploh prebudi. Lahko se zgodi, da se ob tem, ko ga poskušate prebudite, ob tem ustraši. Otrok joče, ker težko zdrži z notranjo stisko, ki jo je doživel ob sanjanju. Vi mu samo nudite prostor in ga zrcalite: »Tu sem zate, težko ti je, ima smisel, ker si doživel neprijetne sanje … Itd.«

Pri nočnih morah je večja možnost, da se otrok vsebine sanj spominja, je pa spraševanje otroka o vsebini sanj velikokrat nesmiselno. Če razumemo, da je to odraz stiske, ki je popolnoma pričakovan odgovor na spremembe, vse to postane lažje. Če so epizode nočnih mor zelo intenzivne, predlagam, da se pogovorite s svojim pediatrom, ki vas bo napotil do ustreznega specialista.

Včasih pri starejših otrocih pomaga nočna lučka, ki naj bo rdeče barve, saj je to edina barva, ki najmanj moti koncentracijo melatonina. Več o tem si lahko preberete v mojem prispevku.

5. Hoja v spanju

hoja v spanju

Kdaj se pojavi?

NREM globoko, ki je pogostejše v prvem delu noči.

Kako je videti?

Otrok lahko sedi, se premika, tepe, hodi ali izvaja določena vedenja, kot je uriniranje.

Najpogostejša ...?

Približno 2-5 % otrok. Pomanjkanje spanja stanje poslabša. Otroci pogosteje trpijo zaradi hoje v spanju kot odrasli.

Kako preprečiti hojo v spanju?

Untitled (100 × 100 px) (40 × 40 px) (3).png

  • Zbudite otroka in ga preusmerite nazaj v posteljo (10).
  • Ohranite varno okolje za spanje.
  • Hipnoza lahko pomaga starejšim otrokom.
  • V primeru hoje med spanjem se obrnite na svojega pediatra, ki vas bo usmeril do specialista za motnje spanja.

6. Govor v spanju

govor v spanju

Kdaj se pojavi?

NREM globoko, ki je pogostejše v prvem delu noči.

Kako je videti govor v spanju?

Otrok se lahko smeje, izgovarja razumljive ali nerazumljive besede, lahko joka. Mnogi starši poročajo, da njihov otrok govori stvari, ki nimajo smisla - npr. pes je pojedel modro banano na mojem stopalu.

Najpogostejši pri?

Pomanjkanju spanja.

Kako preprečiti govor med spanjem?

Untitled (100 × 100 px) (40 × 40 px) (3).png

  • Zdravljenje ni potrebno, dokler je otrok varen in ne vstane iz postelje.
  • Običajno govor med spanjem, otrok s starostjo preraste.
  • Poskusite naslavljati preutrujenost ali bolj zgoden odhod v posteljo.

7. Bruksizem – škripanje z zobmi med spanjem

škrtanje z zobmi med spanjem

Kdaj se pojavi?

NREM in REM spanje.

Kako je videti škrtanje z zobmi med spanjem?

Izbruhi škrtanja z zobmi med spanjem.

Najpogostejše pri?

20 %, mladih do 11 let. Običajno povezano z anksioznostjo pri otroku, ADHD in drugimi parasomnijami.

Kako preprečiti ali naslavljati Bruksizem – škripanje z zobmi med spanjem?

Untitled (100 × 100 px) (40 × 40 px) (3).png

  • Obrnite se na otrokovega zobozdravnika ali pediatra.
  • V nekaterih primerih je primeren ščitnik za usta.
  • Hipnoza je lahko koristna za starejše otroke.
  • Različne tehnike sproščanja, manualne tehnike, kot so Bownova terapija ali Kraniosakralna terapije.
  • Naslavljajte higieno spanja.

8. Motnje gibanja v spanju

Untitled (100 × 100 px) (300 × 300 px) - 2022-11-10T154046.544.png

Kdaj se pojavijo?

Tik preden otrok zaspi, v NREM2.

Kako so motnje ritmičnega gibanja v spanju videti?

Udarci z glavo, zibanje telesa, vrtenje z glavo in telesom.

Najpogostejše pri?

Pogosto pri majhnih otrocih.

Kako preprečiti ali naslavljati različne motnje gibanja v spanju?

Untitled (100 × 100 px) (40 × 40 px) (3).png

  • Poskrbite, da bo otrok varen v svojem okolju med spanjem.
  • Naslavljajte morebitno preutrujenost.
  • Raziskujte otrokovo dihanje skozi usta, ki lahko nakazuje na določen zdravstveni vzrok, ki je v ozadju.
  • Če so motnje gibanja v spanju zelo intenzivne, se pogovorite s svojim pediatrom, ki vas bo po potrebi usmeril do ambulante za motnje spanja.

9. Enureza – močenje postelje

Untitled (100 × 100 px) (300 × 300 px) - 2022-11-10T153900.661.png

Kdaj se pojavi?

Običajno v globokem spanju NREM.

Kako se Enureza kaže?

Nehoteno uriniranje pri otroku, ki ima težave z zadrževanjem urina med spanjem.

Najpogostejše pri?

Pogosto pri otrocih do 7. leta, vendar mnogi otroci še vedno močijo posteljo v najstniških letih.

Študije kažejo, da večina majhnih otrok preneha močiti posteljo med 4. in 5. letom starosti.

Nekateri otroci pa lahko postanejo čez noč suho celo prej. Zajeten odstotek 5. letnikov, približno 20 %, morda še vedno moči posteljo vsaj enkrat na teden (14; 15; 16).

Kako preprečiti ali naslavljati močenje postelje?

  • Omejite tekočino 1-2 uri pred spanjem. Izogibajte se kofeinu. Poskrbite za ustrezno hidracijo podnevi. Otroka opomnite, naj gre pred spanjem na stranišče.
  • Ker je, enureza zelo široko področje se v primeru pogostega nočnega močenja postelje pogovorite se s svojim pediatrom ali pediatrinjo, ki vas bo napotil do ustreznega specialista.

Untitled (100 × 100 px) (40 × 40 px) (3).png

Številne strategije obvladovanja parasomnij so osredotočene na izboljšanje higiene spanja, zmanjšanje preutrujenosti, vzdrževanje varnega okolja med spanjem ter čakanje, da bo določene parasomnije otrok prerastel. Nekatere parasomnije v spanju so genetske in starši pogosto pripovedujejo, da so oni med odraščanjem imeli iste izzive, ki jim so danes priča pri svojem otroku.

Namen prispevka je prepoznava različnih oblik parasomnij, samopomoč in naslavljanje le teh, ko te potrebujejo nadaljnjo specialistično obravnavo. Nazadnje lahko nekatere patologije spanja zamenjamo za bolj benigno parasomnijo spanja, zato starši, če dvomite, čutite ali vas skrbi otrokovo vedenje to omenite svojemu pediatru ali pediatrinji, da ta pri otroku izključi organsko ali nevrološko bolezen.


Druge objave, ki vam bodo mogoče v pomoč:

Mentalno zdravje v starševstvu:

Untitled (100 × 100 px) (40 × 40 px) (3).png


Untitled (1080 × 1350 px) (2).png


Če vas bolj podrobno zanimajo teme perinatalnega mentalnega zdravja, kako sebe in partnerski odnos podpreti v času starševstva najdete na moji spletni strani kar nekaj napotkov in idej, ki so vam v veliko pomoč.

Pomembno obvestilo

Zelo mi je pomembno, da so informacije, ki so na strani strokovne, preverjene in celostne. Kljub dobremu namenu se lahko zgodi, da kakšno novo priporočilo, novo dognanje ali raziskavo spregledam. Vesela bom, če to opazite, da me na to opozorite, z veseljem zapis spremenim, dodam, ali se za svojo napako opravičim.

Poskušajmo si soustvarjati svet, ki ni zavajajoč in naj starši dobijo preverjene informacije odgovornost, kaj storimo s to informacijo, pa je na nas.

Informacije na spletni strani Spi kot dojenček niso nadomestilo za posvet z zdravnikom! Spletna stran Spi kot dojenček je namenjena izobraževanju, vsebine v nobenem primeru niso prilagojene za posebne namene, zahteve ali potrebe posamezne osebe. Več informacij v Splošnih pogojih.


Viri:

  1. Gauchat, A., Séguin, J. R., & Zadra, A. (2014). Prevalence and correlates of disturbed dreaming in children. Pathologie Biologie, 62(5), 311–318.
  2. Moore, M., Allison, D., & Rosen, C. L. (2006). A Review of Pediatric Nonrespiratory Sleep Disorders. Chest, 130(4), 1252–1262.
  3. Hublin C, Kaprio J, Partinen M. (2001). Parasomnias: Co-occurrence and genetics. Psychuatr Genet 11: 65-70.
  4. Nguyen, B. H., Perusse, D., Paquet, J., Petit, D., Boivin, M., Tremblay, R. E., & Montplaisir, J. (2008). Sleep Terrors in Children: A Prospective Study of Twins. PEDIATRICS, 122(6), e1164–e1167.
  5. Petit, D., Touchette, E., Tremblay, R. E., Boivin, M., & Montplaisir, J. (2007). Dyssomnias and Parasomnias in Early Childhood. PEDIATRICS, 119(5), e1016–e1025.
  6. Kim, D. S., Lee, C. L., & Ahn, Y. M. (2017). Sleep problems in children and adolescents at pediatric clinics. Korean Journal of Pediatrics, 60(5), 158.
  7. Moreno MA. (2015). Sleep Terrors and Sleepwalking: Common Parasomnias of Childhood. JAMA Pediatr. 169(7):704.
  8. Guilleminault, C., Palombini, L., Pelayo, R., & Chervin, R. D. (2003). Sleepwalking and Sleep Terrors in Prepubertal Children: What Triggers Them? PEDIATRICS, 111 (1), e17–e25.
  9. Davis, J. L., Rhudy, J. L., Pruiksma, K. E., Byrd, P., Williams, A. E., McCabe, K. M., & Bartley, E. J. (2011). Physiological Predictors of Response to Exposure, Relaxation, and Rescripting Therapy for Chronic Nightmares in a Randomized Clinical Trial. Journal of Clinical Sleep Medicine, 07(06), 622–631.
  10. Moreno MA. 2015. Sleep Terrors and Sleepwalking: Common Parasomnias of Childhood. JAMA Pediatr. 169(7):704.
  11. Vriend, J. L., Corkum, P. V., Moon, E. C., & Smith, I. M. (2011). Behavioral Interventions for Sleep Problems in Children With Autism Spectrum Disorders: Current Findings and Future Directions. Journal of Pediatric Psychology, 36(9), 1017–1029.
  12. Boyden SD, Pott M, Starks PT. (2018). An evolutionary perspective on night terrors. Evol Med Public Health. (1):100-105
  13. Frank, N. C., Spirito, A., Stark, L., & Owens-Stively, J. (1997). The Use of Scheduled Awakenings to Eliminate Childhood Sleepwalking. Journal of Pediatric Psychology, 22(3), 345–353.
  14. Kawauchi, A., Tanaka, Y., Yamao, Y., Inaba, M., Kanazawa, M., Ukimura, O., … Miki, T. (2001). Follow-up study of bedwetting from 3 to 5 years of age. Urology, 58(5), 772–776.
  15. Jansson, U.B., Hanson, M., Sillén, U. & Hellström A.L. (2005). Voiding pattern and acquisition of bladder control from birth to age 6 years–a longitudinal study. J Urol. 174(1):289-93.
  16. Butler, R. J., Golding, J., & Heron, J. (2005). Nocturnal enuresis: a survey of parental coping strategies at 71/2 years. Child: Care, Health and Development, 31(6), 659–667.

Hrepeniš po boljšem spanju?