Preden nadaljujete z branjem, naj omenim, da sem sama zelo velika zagovornica dojenja. Znanje o vseh prednostih dojenja sem pridobila že tekom svoje zdravstvene izobrazbe. S prihodom otroka sem to samo še nadgrajevala in povezovala tudi z nevroznanstvenim in psihoterapevtskim znanjem. Dojenje ni samo hranjenje. Lahko bi vam naštevala morje nekih prednosti, ki jih ima dojenje za otroka in mamo. Sina sem dojila dve leti, prekinila pa sva takrat, ko sem to začutila. Izkazalo se je kot dobra odločitev, ker je odstavljanje potekalo brez kakršnihkoli težav. Večina mam, ki smo dojile svoje otroke, smo zelo hitro ugotovile, da dojenček ob dojenju zelo hitro zaspi, in tako smo si olajšale čas uspavanja. Ali je dojenje za uspavanje naravno? Na to vprašanje vam lahko odgovorim s kratkim »da«. Dojenje za uspavanje je naravno, otrok bo prej ali slej osvojil nove vzorce uspavanja in z dojenjem za uspavanje mu dolgoročno ne delamo popolnoma nobene škode. Ampak! Pregledala sem veliko raziskav, ki govorijo v prid temu, da z dojenjem otroka ob prebuditvi iz REM faze spanja naredimo določen vedenjski vzorec – da zdrsne v naslednjo fazo spanja samo z dojenjem. Tukaj so si enotni vsi strokovnjaki, tudi tisti, ki zelo zagovarjajo dojenje vsakič, ko se otrok prebudi. Osebno menim, da bi neka srednja pot znanja o eni in drugi strani bila zelo smiselna in konstruktivna usmeritev.

Za razumevanje vzroka, zaradi katerega so nekateri otroci večji izziv pri uspavanju kot drugi, in načina delovanja uspavanja je potrebno znanje iz Polivagalne teorije in čustvene regulacije. Za širše branje priporočam dela nevroznanstvenika Stephena Porgesa in Allana Schora. Znanje Polivaglane teorije in razvoja čustvene regulacije tudi meni daje samozavest, da na svetovanje pristopam bolj samozavestno, saj vem, kaj je v ozadju.

Dojenje draži Vagusni živec, tj. glavni živec parasimpatičnega živčnega sistema, ki je odgovoren za pomirjanje. Otrok prvih šest mescev nima kapacitete za lastno regulacijo, ampak se regulira oz. pomirja z aktivacijo primarnega skrbnika. Dojenje oz. bolj natančno sesanje igra pri vzpostavljanju temeljev lastne regulacije v prvih mesecih ključno vlogo.

Vagusni živec.jpg

Zelo zanimiva je povezava uvajanja goste hrane in dozorevanja možganov za lastno kapaciteto regulacije. Kot da bi nam narava že sama po sebi nastavila temelje. Mame, ki ne dojite ali niste dojile: naj vas s tem ne prestrašim. Isti učinek dosežemo s hranjenem preko stekleničke. Aktivnosti, ki vključujejo primarni refleks sesanja, ravno tako dražijo Vagusni živec.

Starši morajo tudi vedeti, da materino telo pri nočnem dojenju v mleko proizvaja več Triptofana (aminokislina, ki inducira spanje). Triptofan je predhodnik serotonina, vitalnega hormona za delovanje možganov in razvoja. V zgodnjem življenjskem obdobju uporaba triptofana povzroča tvorjenje več serotoninskih receptorjev.

Torej: iz teorije v prakso. Če otroka uspavate z dojenjem in to ne vpliva na pogosto nočno zbujanje, dojite, dokler je vam in otroku ob tem prijetno. Če otroka dojite vsakič, ko se prebudi iz REM faze spanja in vas pogosto zbujanje ne moti, to lahko brez kakršnekoli slabe vesti še naprej počnete. Otrok bo prej ali slej osvojil nove vzorce uspavanja. Upoštevati morate, da na istem principu delujeta duda ali steklenička. Če pa želite zmanjšati pogosto zbujanje, ste zaradi pogostega nočnega zbujanja utrujene in želite to spremeniti, pa je potreben individualen pristop, saj moramo pri tem upoštevati veliko dejavnikov, ki sovplivajo na pogosto nočno zbujanje.

Hrepeniš po boljšem spanju?