V kolikor ob besedi rutina začutite kepo v želodcu, niste edini. Ko je bil moj sin še dojenček, sem ob besedi rutina postala jezna: »Le kakšna rutina, jaz nimam rutine, dojenčki niso roboti … Jaz bom svojemu otroku sledila glede na njegove potrebe!«

Če sedaj zamenjamo besedo RUTINA z RITUALOM PRED SPANJEM, predvidevam, da lažje dihate. Mene je beseda rutina popeljala v avtoritarni slog vzgoje mojih staršev, ki so jo moji možgani ponotranjili, zato sem se ji nezavedno upirala – bežala sem pred njo.

Ko pišem o rutini ali ritualu, pišem o sosledju dogodkov, ki jih počnemo pred spanjem. To daje otrokom občutek pomirjenosti, predvidljivosti, večji občutek varnosti in zaščite.

V zapisu boste izvedeli, zakaj uvesti dnevni in nočni ritual pred spanjem. Kako izgleda dobra rutina ali ritual pred spanjem? Kako postopno dodajati rutino pri novorojenčku in kdaj pomen nočne rutine pride bolj v ospredje?

Ker je nam vsem veliko bolj poznana beseda rutina pred spanjem kot ritual pred spanjem, bom v nadaljevanju uporabljala besedo rutina.

Zakaj bi morali imeti rutino pred spanjem?

Raziskave kažejo (1, 2), da implementacija rutine pred spanjem vpliva na samo kvaliteto in kvantiteto spanja. Raziskava, ki je bila narejena na več kot 10.000 otrok po vsem svetu, je pokazala, da otroci, ki imajo običajno rutino pred spanjem, hitreje zaspijo, starši pa poročajo, da spijo bolje v primerjavi z otroki, ki nimajo rutine (1). Dojenčki in malčki se zaradi nezrelih možganov zelo dobro znajdejo v rutinah in predvidljivosti, ki jim predvsem omogočajo občutek varnosti.

Rutina pred spanjem igra ključno vlogo v tem, da otrokove možgane in telo pripravi v stanje umirjenosti. Poleg tega pa otrok po opravljeni rutini razume, da je čas za spanje.

Kdaj začeti?

Začnite zgodaj! Okoli nastopa socialnega nasmeha in zmanjšanja števila nočnega odvajanja blata. Ta sprememba se pogosto začne med 7. in 9. tednom (upoštevajte korigirano starost, v kolikor je vaš dojenček nedonošenček). Vse te spremembe so povezane z dozorevanjem cirkadianih ritmov in integracijo otrokovih možganov.

Začnite z uvajanjem 5-minutne nočne rutine in nato s starostjo dodajajte in podaljšujte čas, ki ga boste porabili za nočno rutino. Do enega leta otrokove starosti bo postala rutina del vašega vsakdana.

Kako izgleda dobra rutina?

Mogoče boste presenečeni, a vrniti se moramo pred začetek nočne rutine. Vsaj 1 uro (še bolje pa 2) naj otrok ne bo podvržen modri svetlobi, ki jo oddajajo elektronske naprave. Recimo, da rutino pred spanjem začnete ob 19. uri (opomba: to je samo primer in ni pravilo!).

  • 18.30–19.00 Z otrokom/otroki počnite nekaj umirjenega, sproščujočega in povezovalnega.
  • 19.00 Zmanjšate dovod svetlobe (prižgite manj luči ali zatrite dovod svetlobe s pomočjo zaves ali rulet) v prostor, kjer boste z otrokom. Zmanjšanje svetlobe igra pomembno vlogo v tem, da naše telo začne sproščati spalni hormon.
  • 19.15 Kopanje … uporaba tople vode, ki je bolj vroča od telesne temperature in nato nenaden padec TT, sproži izbruh spalnega hormona.
  • 19.25 Kopeli, ki so daljše lahko otroka preveč utrudijo ali razburijo (prosim jemljite to kot usmeritev in vedno opazujte otroka).
  • 19.30 Otroka preoblecite v pižamo, le-ta naj bo zračna in udobna.
  • 19.35 Otroku preberite knjigico.
  • 19.45 Zaprite luči.
  • 20.00 Otrok spi.

Časi so samo okvirni in ni nujno, da so natančni. Bolj pomemben je vrstni red, v katerem se izvajajo. Rutina enako dobro deluje pri dojenčku ali pri petletniku.

Če povzamemo, je rutina neko sosledje dogodkov, ki jih izvajamo pred spanjem z namenom, da se otrok, njegovi možgani in telo umirijo ter pripravijo na spanje. Priporočila so, da naj bo rutina pri dojenčkih in malčkih dolga okoli 30 minut. Izvedbo rutine lahko popolnoma prilagodite navadam in željam vaše družine in ni treba, da se jo zelo držite. Vsekakor lahko kakšen dan rutino skrajšate ali spustite in ob tem tudi dihate. Vam pa je vsekakor rutina ali ritual pred spanjem lahko v veliko pomoč pri skrajšanju uspavanja in boljšemu spanju tekom noči.

V kolikor vas zanima več o spanju dojenčka, malčka in predšolskega otroka si lahko preberete v brezplačnih vodnikih …

Vodnik_0_6_3D_margin (1).png

Vodnik_4_18_3D_margin.png

Vodnik_18_5_3D_margin.png

Vir raziskav:

  1. Mindell, J. A., Telofski, L. S., Wiegand, B., & Kurtz, E. S. (2009). A Nightly Bedtime Routine: Impact on Sleep in Young Children and Maternal Mood. Sleep, 32(5), 599–606.
  2. Mindell, J. A., Leichman, E. S., Lee, C., Williamson, A. A., & Walters, R. M. (2017). Implementation of a nightly bedtime routine: How quickly do things improve? Infant Behavior and Development, 49, 220–227.

Hrepeniš po boljšem spanju?