Spalna regresija, ki nastane po četrtem mesecu otrokove starosti, znana tudi kot spalna tranzicija, je prehod in največja sprememba, ki jo bo doživel vaš otrok v smislu spremembe nevrobiologije spanja. Ta dramatična sprememba spanja se običajno pojavi med tretjim in petim mesecem otrokove starosti. Mnoge družine bodo opazile drastične spremembe v vzorcu otrokovega spanja. Dojenček se bo začel pogosteje zbujati ponoči, zjutraj se bo zelo zgodaj prebujal, več časa bo preživel buden čez dan in njegovo popoldansko spanje se bo skoncentriralo na 30 – 45 minut.

Spalna regresija je razvojni mejnik, ki ga je doživel vaš otrok in čeprav se vam zdi, da gre njegovo in vaše spanje samo navzdol si zapomnite, da na koncu tunela sveti luč. Nekje med tretjim in petim mesecev vaš otrok začne doživljati biološke spremembe v spalnih ciklih. Mnogi viri navajajo različna obdobja kdaj se to začne, vendar se vsi strokovnjaki strinjajo, da je to med tretjim in petim mesecem otrokove starosti.

Nevrobiološke spremembe spanja pri dojenčku

Ko se novorojenček rodi, je spanec nezrel in skoraj konstanten. Zdrav novorojenček, brez kolik, refluksa ali drugih zdravstvenih težav, bo spal, dokler se ne zgodi ena od treh stvari:

  1. postane lačen,
  2. se pojavi druga nezadovoljena potreba (kot je mokra ali pokakana plenica),
  3. spanje ni več potrebno in je zadovoljil potrebe svojega telesa po zmanjšanju spalnega pritiska.

Ta vzorec je sprva težaven, vendar se pri večini družin spanje odvija tako, kot pričakujete.

Dojenčkovo spanje do 3. meseca starosti prehaja med AKTIVNIM SPANJEM (REM spanje – rahlo spanje) in med TIHIM SPANJEM (NREM spanjem – globokim spanjem).

ninn.png

Vaš otrok začne življenje z razdrobljenim spanjem in pogostimi hranjenji. V obdobju novorojenčka je večina staršev pripravljena na moten spanec, skozi prvih nekaj mesecev je medsebojno delovanje med spanjem in tremi dejavniki budnosti intuitivno. Ob dojenčku se učimo spoznavati njegove potrebe, ko dojenček začne biološko potrebovati redkejše hranjenje, bo čez dan in noč začel spati dlje. Ta daljša obdobja se lahko začnejo s tremi urami, vendar v nekaj tednih zrastejo na štiri ure itd. Nekateri srečni starši morda celo opazijo, da je njihov dojenček prespal noč neprekinjeno brez zbujanj – 10 ali 12 ur.

Na žalost je mati narava malo zakomplicirala zadevo, saj okoli 3./4. meseca pride do trajne nevrobiološke spremembe v spanju.

Približno v tem času spanec dozori in postane bolj podoben spancu odraslih. Torej, namesto da bi bilo spanje konstantno stanje, postaja dinamično in vaš dojenček bo začel prehajati med različnimi vrstama spanja, imenovanimi spalni cikli.

Slika 2.png

Faze spanja sledijo predvidljivemu vrstnemu redu. Ti cikli spanja trajajo približno 60–90 minut ponoči (včasih 120 minut, ko se skozi starostjo razvijajo, le-ta razpon pa dosežejo okoli 2. leta) in jih zaznamuje kratko prebujanje, ki se zgodi na koncu spalnega cikla, to kratko prebujanje je vzrok za večino "izzivov s spanjem".

Vsi se na koncu spalnega cikla prebudimo. Obstaja več teorij, zakaj smo skozi evolucijo razvili to kratko prebujanje. Ena od teorij zagovarja, da bi bilo to, da bi spali celo noč neprekinjeno, za naš evolucijski razvoj prenevarno. Pri dojenčkih lahko sčasoma nastane izziv, da se ne znajo ponovno uspavati, ko se »prebudijo« na koncu spalnega cikla.

V kolikor nepripravljeni vstopate v obdobje, ko se dojenčku trajno spreminja spanje, boste ob tem, ko se bo prebudil in bo zajokal, verjetno naredili to, kar običajno počnete, ko se dojenček zbudi (ga zibate, podojite itd). Ker to postane poznan način, kako dojenček zaspi, bo nato spal še eno uro ali dve in se nato spet zbudil in vas poklical. V kolikor se bo poznan vzorec vašega odzivanja na omenjeno kratko prebujanje ponavljal, lahko pride do pojava vedenjske nespečnosti in dojenček se bo začel zelo pogosto prebujati tekom noči, ker bo osvojil določeno navado, s katero bo prehajal med spalnimi cikli.

V kolikor vas zanima kaj storiti in kako pristopiti pri spanju po 4. mesecu, si lahko več preberete v brezplačnem vodniku …

Vodnik_4_18_3D_margin.png

Hrepeniš po boljšem spanju?