Pred dnevi sem imela v obravnavi stranko, ki je namenila kar veliko svojega denarja za neko alternativno zdravljenje, ki je naslavljalo pogosto zbujanje otroka kot posledico njene izgorelosti in pomanjkanja energije. Res se ne bi želela spuščati v pomen te alternativne metode, ker za to področje nisem kompetentna. Vsak naj najde svoj način regulacije distresa in, če mu neka alternativna metoda pomaga, naj to še naprej izvaja. Osebno menim, da je najboljša pot opolnomočenje. Posameznika moramo opolnomočiti, da bo skozi več življenjskih izzivov imel orodja, s katerimi bo uravnovešal distres. Če že prej tega nismo osvojili, je lahko prihod otroka čudovito darilo in ogledalo, da se na tem področju opolnomočimo. S posameznikom je zaželeno poiskati individualne načine uravnovešanja, konkretno sama se uravnovešam z branjem strokovnih knjig, nekdo drug ima nekaj drugega. A pustimo sedaj to …

Želela bi vam sporočiti, da ne nasedajte posameznikom, ki vam obljubljajo boljše spanje otroka, ko boste pri njih opravili nek kratek tretma brez ključnega dela na vašem opolnomočenju in vključevanju širše slike, vključno z vedenjskimi vzorci. Utrujenost, izgorelost in medgeneracijski vzorci so vsekakor eden od dejavnikov pogostega zbujanja otroka. Ampak: pri tem naj si vsak odgovori na naslednje vprašanje. Kakšna pa je mama, ki je neprespana? Seveda pod stresom!

V stresnih okoliščinah, kot je na primer nespanje mame, poteka strukturno preoblikovanje nevronske arhitekture, namen česar je uspešna prilagoditev na izzive iz okolja. Vztrajanje teh sprememb po tem, ko stresorji izginejo, (pri nespanju stresor ne izgine), pride do prenizke odpornosti na stres. Z namenom prilagajanja na okolje in ponovne vzpostavitve ravnovesja v organizmu potekajo procesi v osi hipotalamus–hipofiza–nadledvična žleza, avtonomnem živčnem sistemu ter metabolnem in imunskem sistemu, ki jih skupno imenujemo alostaza. Ob veliki količini stresa, ki ga materinstvo in nespanje vsekakor prinese, lahko pride do napak v uravnavanju teh procesov in do patofizioloških sprememb v organizmu, kar imenujemo alostatska preobremenitev. Na alostazo in alostatsko preobremenitev med drugim vplivajo nespanje, kajenje, nezdrava hrana.

Torej, iz teorije v prakso.

V obdobju, ko se je moj sin zbujal po 20-krat na noč, je moj partner doživljal neke vrste panične napade, ko se je spanje uredilo, so tudi panični napadi izginili. Prepričana sem, da je mene dojenje reševalo, da paničnih napadov nisem dobila. Dojenje namreč pomaga mami uravnovešati distres. Mogoče pri tem res nisem doživljala paničnih napadov, je pa moje telo zaradi nespanja imelo veliko težav s vzpostavljanjem lastnega ravnovesja. Zaradi tega sem bila razdražljiva in zelo velikokrat nisem zmogla imeti stika s svojim otrokom. O prekinitvi stika in teoriji nevezanosti in vplivu le-te na odraslo življenje pa vem veliko, zato sem začela s Spi kot dojenček.

Že kar desetletje sem redno vključena v osebno psihoterapijo. Poskusila sem tudi veliko različnih smeri psihoterapije in na koncu pristala v tisti, ki mi najbolj osebnostno ustreza. Vsake toliko se tudi udeležim kakšne »alternativne« metode, za katero vem, na kakšnem principu deluje, in včasih stranke tudi napotim tja. V lastni terapiji sem tudi veliko predelovala otrokovo pogosto zbujanje. Terapevtka je zelo naslavljala mojo utrujenost, skrb zase, ker je samo to poznala, in resnično sem delala na tem. Ampak … pomagalo ni skoraj nič? Kadar smo neprespani, je to za telo tako velika alostatska obremenitev, da dobronamerno vodenje terapevtke ne pride v poštev. Vsekakor je to zelo pomemben dejavnik, ampak samo eden od dejavnikov, ki sovplivajo na nastalo situacijo.

Lahko sama delam na skrbi zase, kolikor hočem, vendar dokler ne bom uredila lastnega spanja, ki je zaradi pogostega zbujanja zelo moteno, so lahko vsi dobri nasveti in nameni raznih »strokovnjakov« popolnoma nesmiselni.

Spanje je ena od osnov delovanja človekovega organizma. Če ne po nekih možnih okoliščinah vsaj približno uredimo lastnega spanja, bo vse to zaman, ker se bo moje telo borilo z lastnim uravnovešanjem, ki ga nespanje zelo moti.

Hrepeniš po boljšem spanju?