Kaj je beli šum? Poenostavljeno povedano je beli šum posebna vrsta zvočnega signala, ki se uporablja za prikrivanje zvokov v ozadju. Kadar se uporablja za spodbujanje spanja, beli šum pomaga zadušiti zvoke, ki bi nam sicer lahko preprečili, da bi zaspali ali se zbudili med spanjem.

V tehničnem smislu lahko beli šum opišemo kot zvok, katerega amplituda je konstantna v celotnem zvočnem frekvenčnem območju.

Teorija belega šuma izvira iz matematike in tehnike, danes pa ima aplikacije na tako raznolikih področjih, kot so akustika, elektronika, računalniško programiranje in celo ekonomija. Če se želite poglobiti globlje, je Wikipedija odličen vir znanosti o belem šumu in njegovi uporabi.

Kakšen pa je zvok belega šuma?

Vsem nam je poznan šum iz radijskega sprejemnika, ko smo iskali različne radijske postaje po njem. Zvok ni ravno prijeten, saj vsebuje veliko visokofrekvenčne energije.

Ni pa samo omenjeni neprijeten šum zvok belega šuma. Poznamo še mnogo drugih vrst »belega šuma«. Včasih se le-ta uporablja kot splošen opis za katero koli vrsto stalnega in nespremenljivega zvoka v ozadju. Postal je pogovorni izraz za različne vrste zvokov, vključno z:

• zvoki narave – dež, morje/valovi, čričkanje čričkov, džungla itd.;

• strojni hrup – klimatske naprave, pralni stroj, sušilni stroj;

• zvočne kulise okolice – notranjost letala, prasketanje tabornega ognja, hrup množice.

Nekateri ljudje raje poslušajo te vrste zvokov, ko poskušajo zaspati, namesto ostrega tona čistega belega šuma.

Mimogrede, poleg bele obstaja še veliko drugih barv, vključno z rdečim, vijoličnim, sivim in rjavim. Različne barve predstavljajo specifično spektralno gostoto in imajo različne namene v akustiki, tehniki in fiziki.

Roza šum (angl. pink noise) so preučevali kot potencialno pomoč pri spanju in pri ljudeh, ki imajo težave s spanjem, kot je recimo nespečnost, in rezultati raziskav so precej obetavni. Roza šum poglobi spanec in zmanjša prebujanja tekom noči (1, 2).

Kako deluje beli šum?

Zamisel o dodajanju »hrupa« v spalnico za lažje spanje se morda ne zdi intuitivna, vendar deluje, ker beli šum meša zunanje zvoke (lajajoči pes, promet, glasen sorojenec ali sorojenci itd.) Doseže se to, da možgani zaradi šuma, ki je v prostoru, v katerem spimo, ne posvečajo toliko pozornosti drugim zvokom v ozadju, kar se izkaže kot odličen pripomoček, če imate dojenčka ali malčka, ki ima dnevni dremež, v stanovanju pa se nahaja glasen 4 ali 5-letnik in pes.

Po besedah nevroznanstvenika Setha S. Horowitza se je naš sluh razvil kot alarmni sistem in deluje tudi, ko spimo. Navajeni smo na večino zvokov v ozadju, razen če se na našem kognitivnem radarju označijo kot vredni pozornosti. Kontekst zvoka, ne nujno glasnost, nas ohranja budne. Zato je mogoče, da nekateri zaspijo sredi hrupnega nočnega kluba. Na enak način lahko oddaljeni lajajoči pes sproži prestrašen odziv tudi takrat, ko spimo.

Ko v spalno okolje dodate beli šum (ali podoben zvok), dosežete to, da se maskirajo zunanji zvoki. Zvoki postanejo »prikriti« s frekvencami signala belega šuma. Kot analogijo lahko ponovno uporabimo svetlobo. Predstavljajte si, da ste v temni sobi in vklopite svetilko. Takoj opazite vir svetlobe. Kaj pa, če je soba že močno osvetljena? Svetilka je zdaj komaj opazna, ker so jo »prikrile« svetlejše sobne luči.

Poleg tega, da vam beli šum pomaga zaspati, se beli šum v pisarnah pogosto uporablja za maskiranje zvoka, ki zmanjšuje učinek motečih pogovorov, in tudi pri zdravljenju motnje sluha, tinitusa (nenehno zvonjenje v ušesih).

Dojenčki, beli šum in spanje?

Še preden se dojenčki rodijo, so že precej vajeni glasnih zvokov. Maternica je presenetljivo hrupno okolje. Novorojenček in dojenček v prvih mesecih ima tudi izredno nezrel živčni sistem, zaradi česar so še posebej »poskočni« ob nenadnih zvokih iz okolja. To je zato, ker se vsi rodimo s predhodno programirano sposobnostjo odzivanja na glasne, potencialno nevarne zvoke ali nenadne gibe. Ta »šokantni refleks« povzroči, da se dojenčki nagonsko zdrznejo, stisnejo pesti in v nekaterih primerih začnejo jokati. Upoštevati moramo, da so bili zvoki v maternici zelo priglušeni.

Ni nas malo staršev, ko smo v začetnih mesecih opazili, da glasen zvok sesalca ali nape dojenčka pomirja. Beli šum oddaja frekvence, ki delujejo blagodejno na vagusni živec, ki je del parasimpatičnega živčnega sistema, in to dojenčka pomirja. V podatkovnih bazah lahko najdete kar nekaj raziskav v povezavi zmanjšanja bolečine pri dojenčkih pri uporabi belega šuma. Kasneje pa beli šum lahko postane spalna asociacija. Možgani ga začnejo povezovati s spanjem, čeprav je njegova glavna funkcija, da maskira zunanje zvoke.

Opažam, da je največja napaka, ki jo delajo starši, kupovanje raznih naprav, ki delujejo na senzor – beli šum se vklopi, ko dojenček zajoka. Vse malo bolj profesionalne naprave, ki se uporabljajo v povezavi belega šuma in spanja (eni od teh produktov so recimo Marpac produkti, ki so delo Svetovne fundacije za spanje), nikoli ne vsebujejo delovanja na senzor. Vsi prehajamo med cikli spanja. Če se naš dojenček med spanjem prebudi, zajoče, nato pa se s senzorjem vklopi beli šum, se nemalokrat zgodi, da svojega dojenčka nezavedno učimo, da se ob koncu spalnega cikla prebudi. To je osnovna biologija našega spanja. Otrok zajoče in nato se vklopi beli šum, ki mu pomaga zaspati nazaj. To pa nam ne ravno koristi, če si želimo kako uro več pospati.

Je beli šum škodljiv?

Dolgoročnih raziskav o vplivih belega šuma na človeka ni, več raziskav na tem področju pa je doslej prineslo pozitivne rezultate.

Raziskava (3), čeprav ni povezana s spanjem, je pokazala, da se je beli šum izkazal za koristnega pri izboljšanju koncentracije in kognitivnih sposobnosti pri bolnikih z ADHD motnjo. Raziskava (4), ki je bila opravljena pri 20 dojenčkih v prvih treh mesecih, ki so kazali znake dolgotrajnega joka zaradi kolik, je pokazala, da predvajanje belega šuma in njenih različic zmanjša jok in bolečino pri dojenčkih. Moja osebna izkušnja pri hčerki, ki je prve 3 mesece veliko jokala, sploh proti večernim uram, je, da je uporaba belega šuma preko fena ali sesalca poleg mojega nošenja zelo pomagala.

Vendar pa je raziskava iz leta 2014 z naslovom Stroji za spanje dojenčkov in nevarne ravni zvočnega tlaka preučevala vpliv zvočnih aparatov na zdravje spečih dojenčkov. Študija je bila le majhna, glavno priporočilo pa je bilo, da dojenčki več kot 8 ur ne smejo biti izpostavljeni napravam z belim šumom, zvokom spanja nad glasnostjo 85 dB (kar ustreza hrupu sušilca za lase). Prav tako je nastalo priporočilo, da bi morali biti razni aparati z belim šumom oddaljeni od posteljice, in ne ob otroku (5).

Raziskava iz leta 2003 (6) je pokazala, da »izpostavljenost neprekinjenim zvokom, kot je beli šum, upočasni razvoj možganskega slušnega centra pri mladih podganah.« Možgani dojenčka potrebujejo stimulacijo, da se pravilno razvijejo, zato lahko prekomerno zanašanje na beli šum omeji obseg zvokov, ki jih otrok sliši. Upoštevajte, da so bile podgane noč in dan podvržene belemu šumu, laboratoriju in drugih stimulacij niso imele. Beli šum se uporablja tudi pri nekaterih izzivih povezanih s senzorno integracijo. Čeprav je treba upoštevati nekaj previdnostnih ukrepov, še ni jasnih dokazov, da je uporaba različnih aparatov z belim šumom škodljiva za vas ali vašega novorojenčka.

Treba pa si je zapomniti:

• Omejite glasnost belega šuma na približno 50 dB, to je zvok, ki ga oddajamo recimo, ko smo pod tušem.

• Aparatov z belim šumom ne postavljajte ob posteljico.

Septembra 2020 je bil v ugledni reviji Sleep Medicine Reviews objavljen sistematičen pregled raziskav (7) o vplivu belega šuma na spanje. Sistematično so analizirali študije, ki so bile narejene v povezavi belega šuma in njegovega vpliva na spanje do leta 2020. V analizo je bilo nato vključenih 38 študij. Nekatere študije so pokazale izboljšanje spanja respondentov, splet druge ne. Povzetek analize je bil, da je beli šum najbolj učinkovit pri zmanjševanju hrupa, ki bi potencialno vplival na spanje, da pa je še vedno najboljše priporočilo za dober spanec tiho, temno in hladno okolje.

Ali sem jaz pri svoji hčerki uporabljala beli šum? Da. Sploh v začetnih mesecih se je meni in mojemu partnerju zdel nepogrešljiv pripomoček. Dojenček v začetnih mesecih preživi večji del spanja v REM fazi spanja, med spanjem momlja, tudi joče in to nas hitro lahko prebudi. Sploh partnerja so ti zvoki, ki jih je spuščala hčerka, zelo motili in se je beli šum (mi smo uporabljali roza šum) izkazal za zelo učinkovitega. Tudi kasneje se je sploh ob glasnem 3-letniku, ki je bil večino porodniške z mano in hčerko doma, izkazal za zelo dober pripomoček. Odločili pa smo se za izdelek, ki oddaja nežen roza šum, ki nima možnosti delovanja na senzor...

V kolikor vas zanima več o spanju dojenčka, malčka in predšolskega otroka si lahko preberete v brezplačnih vodnikih …

Vodnik_0_6_3D_margin (1).png

Vodnik_4_18_3D_margin.png

Vodnik_18_5_3D_margin.png

Viri:

  1. Zhou, J., Liu, D., Li, X., Ma, J., Zhang, J., & Fang, J. (2012). Pink noise: Effect on complexity synchronization of brain activity and sleep consolidation. Journal of Theoretical Biology, 306, 68–72.
  2. Suzuki, S., Kawada, T., Ogawa, M., Aoki, S., (1991). Sleep deepening effect of steady pink noise. Journal of Sound and Vibration, 151(3) 407–414.
  3. Söderlund, G., Sikström, S., & Smart, A. (2007). Listen to the noise: noise is beneficial for cognitive performance in ADHD. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 48(8), 840–847.
  4. Sezici, E., & Yigit, D. (2017). Comparison between swinging and playing of white noise among colicky babies: A paired randomised controlled trial. Journal of Clinical Nursing, 27(3-4), 593–600.
  5. Sarah C. Hugh, Nikolaus E. Wolter, Evan J. Propst, Karen A. Gordon, Sharon L. Cushing and Blake C. Papsin (2014). Infant Sleep Machines and Hazardous Sound Pressure Levels. Pediatrics 146 (4), 2013–3617.
  6. Chang, E. F. (2003). Environmental Noise Retards Auditory Cortical Development. Science, 300(5618), 498–502.
  7. Riedy, S. M., Smith, M. G., Rocha, S., & Basner, M. (2020). Noise as a sleep aid: A systematic review. Sleep Medicine Reviews, 101385. doi:10.1016/j.smrv.2020.101385

Hrepeniš po boljšem spanju?